Close Reading – Midden/bovenbouw

Workshop door AWBR

Na deze bijeenkomst:
- heb je een beeld van wat Close Reading inhoudt.
- heb je praktische ideeën opgedaan voor je eigen school of groep. 

Inhoud
Close Reading is een aanpak om te komen tot een diep begrip van teksten. 
• Je werkt met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken.
• In je les(sen) staat de tekst centraal.
• De leerlingen (voor)lezen een tekst herhaald, verdeeld over verschillende sessies
• Je stelt tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst te duiken, de tekst te doorgronden.
• Je laat leerlingen veel met elkaar praten over de tekst, en zet verschillende werkvormen in om leerlingen actief te laten nadenken over de tekst of het prentenboek.
• De leerlingen komen tot diep tekstbegrip. 

In de workshop maak je kennis met de opzet van een Close Reading-les. Er wordt een algemeen kader aangegeven en aan de hand van een verhaal uit het boek: Het grote rijksmuseum voorleesboek wordt geoefend met hoe een Close Reading-les (serie van 3 sessies) ingevuld kan worden. Je ervaart zelf hoe het is om steeds dieper begrip te krijgen van het verhaal en je krijgt praktische voorbeelden en werkvormen die je direct in je eigen groep kunt toepassen.

Lapp, D., Moss, B., Grant, M., & Johnson, K. [2018). Close Reading. [T. van Dalen, D. Mijs & M. van Logchem, vertaling en bewerking]. Huizen: Pica.

Voorbereiding: Geen voorbereiding
tijdsinvestering De workshop duurt 1,5 uur.   

doelgroep Iedereen die werkt in het onderwijs. Toegespitst op leerkrachten groep 4 t/m 8 (evt. gr. 3)

Aanwezigheidsplicht 100% (1 bijeenkomst)  

Niveau: ♥

Aanmelden voor 20 januari 2020.

1,00

Euro

15

Beschikbaar
6 oktober 2020 15:30 tot 17:00

Locatie Een nader te bepalen AWBR School
n.t.b., n.t.b.
Trainer AWBR - Suzan van der Zijde

Geldig tot 1 November 2020
Kopen